Saturday, January 14, 2012

14 hari tidak merokok...

hari ni genap 2 minggu sy berhenti merokok... ini azam tahunan aku, tiap kali jak tahun baru aku mesti berenti merokok.. kenapa kena tahun baru baru nak stop?? saja jak la.. senang nak kira berapa lama.. suka hati la.. kan.. tapi setakat ni belum pernah berjaya melepasi sebulan.. pernah masa tahun akhir di UUM dulu aku berjaya berhenti hampir sebulan.. 25 hari jak.. ada yg menarik pasal azam tahunan aku ni.. masa mula2 berenti dalam sehari dua tu.. kawan2 semua berusaha sehabis baik untuk menggagalkan misi aku untuk berhenti merokok.. mcm2 la dorang buat.. sanggup belikan rokok.. tolong bakarkan rokok.. hembus asap rokok kat muka.. wat style macho isap rokok dpn aku.. hahaha.. nakal2 tol kwn2 aku.. tpi bila aku dpt bertahan dalam 2 minggu lebih mcm hari ni.. mereka plak jadi org yg paling memberi semangat aku supaya teruskan usaha untuk berhenti merokok.. aku minta rokok (main2) dorang xnak bagi.. dorang marah sapa hulur aku rokok.. hahaha.. dorang sentiasa sokong apa sahaja yg aku buat dan dorang yakin aku boleh buat... dan hari ini.. sgt2 merindui mereka.. nt bila dpt jumpa hang out ramai2, sahabatmu ini sudah tidak lagi merokok.. tpi dia tetap seperti dahulu dan tiada yg berubah kecuali itu..

berbalik kepada 25 hari azamku kecundang.. begini ceritanya.. kejadiannya pada malam hari.. lokasi di Blok Perwaja, Universiti Utara Malaysia.. kalau x silap malam tu malam jumaat.. semua kadet2 army masa tu bersiap2 menggunting rambut bagi army style sket sbb keesokan harinya latihan palapes bakal bermula untuk semester yang baru.. mana2 kadet yg belum menggunting rambut di kedai maka malam tu la baru sibuk2 nak gunting rambut... dan aku salah seorang yang terer gunting rambut.. ya betul.. mmg terer. kuikui.. maka semua kwn2 pun beratur menunggu giliran.. kebiasaannya ada lebih dari 10 kepala aku gunting rambut... penat mmg penat.. tpi sgt seronok memotong rambut kwn2 terutama klu2 style askar nih.. hahahaha.. kalau gunting rambut member2 ni mmg x dikenakan bayaran.. free jak.. tu la pasal dorang ni malas p gungting rambut di kedai.. kalau sebelum ni mereka dgn ikhlas sediakan 2 batang rokok tuk tukang gunting... aku terima jak la.. free tuh.. hehehe.. tpi sejak berhenti merokok.. mereka pun xlah nak upah aku dgn rokok lagi.. cukup la dgn ucapan tengkiu dan belanja mkn atau ngeteh.. aku xdpt tahan mlm tu.. majoroti yg aku gunting isap rokok.. jadi asap rokok tu mmg konfen la aku hidu kan.. klu sorang jak ndakpa jgak. ni lebih 10 orang.. malam pun semakin lewat.. peluh pun boleh tahan.. aku dgn tidak berfikir panjang telah menghancurkan usaha aku 25 hari tidak merokok.. dan hari berganti hari.. tahun berganti tahun.. aku tidak dapat bertahan selama 25 hari.. dan 25 hari itu jgak menjadi kebanggaannku.. hahahaha.. 2012 ni la mau cipta rekod baru,, kalau boleh nak berhenti terus.. InsyaAllah.

sekarang ni aku rasa sgt kuat untuk berhenti merokok... ini azam bukan main2. ini betul2... mmg byk btul cubaan.. keluar mkn dgn kwn2 yg isap rokok.. time abes main futsal kwn2 isap rokok.. time hujan2.. aduyai ni la paling best isap rokok.. dunhill lagi.. hahaha.. tpi kalau berjaya tahan.. rasa sgt bangga dgn diri sendiri... hari ni dah 2 minggu berenti.. bibir pun menunjukkan perubahan sket.. mula menggelupas kulit kering bibir.. merah2 sudah..naaaaa... kakakku (kasma) salu tegur bibirku hutam sbb merokok... dan mamaku pun ada bagi nasihat supaya aku berenti merokok.. mama ckp " ndak bagus la kalau lelaki merokok.. nampak lelaki tu mcm ganas dan ndak bersopan" hehehe.. maksudnya mama mau anaknya jadi lelaki yg kelihatan baik2 jak.. InsyaAllah.. just for my mom.. i will.. :)

p.s: masih menjalani hukuman Tuhan. Moga diberi pengampunan.

No comments:

Post a Comment